Zaburzenia regulacji
Czasem system nerwowy dziecka wykazuje nadmierną reakcję na bodziec, niektóre strategie podejmowane w celu uspokojenia w rzeczywistości powodują bardziej zdezorganizowane zachowanie. Zaburzenia regulacji mogą dawać o sobie znać już od pierwszych dni życia malucha. Poniżej lista wczesnych objawów zaczerpnięta ze szkolenia przeprowadzonego przez Fundację Prodeste z Opola.
Okres noworodkowy:
- nieutulony płacz
- dziecko nie uspokaja się brane na ręce
- niechęć do pozycji leżącej
- niechęć do jazdy w wózku
- trudności w karmieniu
Poniżej 6 miesiąca życia:
- opóźniony rozwój ruchowy lub przeciwnie – nadmiernie szybki
- słabe reakcje afektywne
- niespokojny sen, częste wybudzanie w nocy
- trudności z wprowadzaniem nowych pokarmów
- lęk przed dźwiękami
- opóźniony rozwój manipulacji
6-12 miesiąca życia:
- opóźniony rozwój gaworzenia lub przeciwnie, nadmiernie szybki rozwój mowy
- płaczliwość, skłonność do histerii
- trudności z zasypianiem
- trudności z wprowadzaniem pokarmów stałych
- urazowość
- nadreaktywność emocjonalna
- lękowość lub przeciwnie – rozhamowanie społeczne
1-2 rok życia:
- płaczliwość, skłonność do histerii
- trudności z zasypianiem
- opóźniony rozwój samoobsługi
- urazowość
- lękowość lub przeciwnie – rozhamowanie społeczne
- porzucanie aktywności, bezcelowa eksploracja, nadruchliwość lub spowolnienie ruchowe
- początki dyskretnych sensoryzmów
Okres przedszkolny:
- „wybuch” sensoryzmów – zależnie od towarzyszących zaburzeń rozwoju – mniej lub bardziej wyrazistych
- unikanie aktywności ruchowej – celowej, często pomimo hiperaktywności
- zaburzenia koordynacji wzrokowo-ruchowej
- obniżone funkcje grafomotoryczne
- potrzeba rutyny i niezmienności
- trudności z uczeniem się zasad gier i zabaw
- zagubienie w sytuacjach społecznych
Okres szkolny:
- dysgrafia
- zaburzenia koordynacji
- niezdarność ruchowa
- zagubienie społeczne, trudności z zabawą
- minimalizacja sensoryzmów u dzieci w normie intelektualnej
- lęk, nadreaktywność emocjonalna
- hiperaktywność lub spowolnienie
- opóźnienie rozwoju samodzielności, dziecko wymaga stałego nadzoru
Adolescencja:
- izolacja społeczna
- niezdarność, brak samodzielności
- sporty ekstremalne
- zachowania ryzykowne
- impulsywność, agresja, nieadekwatny osąd sytuacji
- lęk, niepokój
- zaburzenia obsesyjno-kompulsywne
- zaburzenia nerwicowe
Wymienione zachowania są tylko przykładowymi, występowanie pojedynczych nie musi świadczyć o występowaniu zaburzeń. Jeżeli jednak coś niepokoi Cię w zachowaniu dziecka umów się na konsultację.