Dla kogo integracja sensoryczna

Zaburzenia regulacji

Czasem system nerwowy dziecka wykazuje nadmierną reakcję na bodziec, niektóre strategie podejmowane w celu uspokojenia w rzeczywistości powodują bardziej zdezorganizowane zachowanie. Zaburzenia regulacji mogą dawać o sobie znać już od pierwszych dni życia malucha. Poniżej lista wczesnych objawów zaczerpnięta ze szkolenia przeprowadzonego przez Fundację Prodeste z Opola.

Okres noworodkowy:

  • nieutulony płacznieutulony płacz
  • dziecko nie uspokaja się brane na ręce
  • niechęć do pozycji leżącej
  • niechęć do jazdy w wózku
  • trudności w karmieniu

Poniżej 6 miesiąca życia:

  • opóźniony rozwój ruchowy lub przeciwnie – nadmiernie szybki
  • słabe reakcje afektywne
  • niespokojny sen, częste wybudzanie w nocy
  • trudności z wprowadzaniem nowych pokarmów
  • lęk przed dźwiękami
  • opóźniony rozwój manipulacji

6-12 miesiąca życia:

  • opóźniony rozwój gaworzenia lub przeciwnie, nadmiernie szybki rozwój mowy
  • płaczliwość, skłonność do histerii
  • trudności z zasypianiem
  • trudności z wprowadzaniem pokarmów stałych
  • urazowość
  • nadreaktywność emocjonalna
  • lękowość lub przeciwnie – rozhamowanie społeczne

1-2 rok życia:

  • płaczliwość, skłonność do histerii
  • trudności z zasypianiem
  • opóźniony rozwój samoobsługi
  • urazowość
  • lękowość lub przeciwnie – rozhamowanie społeczne
  • porzucanie aktywności, bezcelowa eksploracja, nadruchliwość lub spowolnienie ruchowe
  • początki dyskretnych sensoryzmów

Okres przedszkolny:

  • „wybuch” sensoryzmów – zależnie od towarzyszących zaburzeń rozwoju – mniej lub bardziej wyrazistych
  • unikanie aktywności ruchowej – celowej, często pomimo hiperaktywności
  • zaburzenia koordynacji wzrokowo-ruchowej
  • obniżone funkcje grafomotoryczne
  • potrzeba rutyny i niezmienności
  • trudności z uczeniem się zasad gier i zabaw
  • zagubienie w sytuacjach społecznych

Okres szkolny:

  • dysgrafia
  • zaburzenia koordynacji
  • niezdarność ruchowa
  • zagubienie społeczne, trudności z zabawą
  • minimalizacja sensoryzmów u dzieci w normie intelektualnej
  • lęk, nadreaktywność emocjonalna
  • hiperaktywność lub spowolnienie
  • opóźnienie rozwoju samodzielności, dziecko wymaga stałego nadzoru

Adolescencja:

  • izolacja społeczna
  • niezdarność, brak samodzielności
  • sporty ekstremalne
  • zachowania ryzykowne
  • impulsywność, agresja, nieadekwatny osąd sytuacji
  • lęk, niepokój
  • zaburzenia obsesyjno-kompulsywne
  • zaburzenia nerwicowe

Wymienione zachowania są tylko przykładowymi, występowanie pojedynczych nie musi świadczyć o występowaniu zaburzeń. Jeżeli jednak coś niepokoi Cię w zachowaniu dziecka umów się na konsultację.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *